Brain Balance op scholen

Aan de basis van Stichting Brain Balance voor iedereen liggen de massale en enorm positieve reacties die Charlotte Labee ontving naar aanleiding van de scholencampagne die zij ontwikkelde met neurowetenschapper Marcia Goddard. Op school leren kinderen vooral schoolse vaardigheden, zoals rekenen, lezen en schrijven. Over hun eigen brein – wat verreweg de grootste invloed heeft op hun leven – leren ze echter weinig tot niets.

Charlotte en Marcia zijn daarom een campagne op scholen gestart om bewustwording over het brein bij kinderen te bevorderen. Van meer kennis over dit onderwerp hebben zij de rest van hun leven profijt. Centraal in de campagne staat het aanreiken van praktische toepasbare tips en breinkennis. Inmiddels is het tweede deel van de campagne van start gegaan. Dit deel staat volledig in het teken van gezonde voeding voor de hersenen, ook wel bekend als Brain Food. Maar liefst een vijfde deel van de voeding die we eten gaat naar ons brein en daarom hebben we de juiste voedingsstoffen nodig om optimaal te functioneren.
Charlotte Labee met poster Brain Food

De invloed van voeding op het kinderbrein

Kinderen worden geprezen om hun enorme leervermogen. Door de razendsnelle ontwikkeling van de hersenen zuigen jonge kinderen nieuwe informatie op als een spons. Dit lukt echter een stuk minder goed bij een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat een gezond eetpatroon het IQ zelfs kan verhogen. Dit maakt het ongelooflijk belangrijk om als kind de juiste eetgewoonten aan te leren. Jong geleerd is immers oud gedaan. In de moderne wereld zijn snoep, chips en koekjes echter makkelijker verkrijgbaar dan Brain Food. Alleen door ze thuis en op school de juiste kennis aan te reiken, ontdekken kinderen wat de gevolgen zijn van het eten van bepaalde voeding.

Programmatie in het kinderbrein

De op school aangereikte kennis bepaalt voor een deel de programmatie van het kinderbrein. Dit is de fundamentele verzameling van waardelabels en overtuigingen, zoals kinderen die met name in de eerste 8 jaar van het leven opbouwen. Uit onderzoek blijkt dat mensen in veel gevallen de rest van hun leven trouw blijven aan deze aangeleerde breinwaarheid. Dat komt omdat de hersenen de opgeslagen overtuigingen vanuit energiebesparende overwegingen liever niet veranderen.

Preventieve zorg begint dan ook met de juiste kennis over het brein op jonge leeftijd. Een positieve breinprogrammatie leidt tot positieve eet- en leefgewoonten, waarop kinderen de rest van hun leven kunnen terugvallen. In de maatschappij van de toekomst kan dit vele welvaartsziekten voorkomen. Denk aan overgewicht, stress, beweegarmoede, dementie, burn-out en depressie. Door nu de handen ineen te slaan, kunnen ouders en scholen een groot verschil maken in de levenskwaliteit van de nieuwe generaties.